انجمن قلب آمریکا خواستار مراقبت های ویژه از زنان باردار مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی شد

4 مه 2020 - براساس بیانیه علمی جدید انجمن قلب آمریکا، که در مجله ی Circulation منتشر شده است، زنان دارای شرایط قلبی و عروقی باید در دوران بارداری توسط یک تیم متخصص قلب و عروق و یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی با تجربه ی بارداری های پرخطر، تحت مراقبت های ویژه قرار گیرند.

دکتر Laxmi Mehta، مدیر مرکز پزشکی وکسنر در دانشگاه ایالتی اوهایو گفت: بیماریهای قلبی و عروقی عامل اصلی مرگ ناشی از حاملگی هستند که در حال افزایشند، که احتمالاً به این دلیل است که زنان در سنین بالاتر بچه دار می شوند و احتمالا پیش از بارداری دارای بیماری های قلبی یا فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری های قلبی بوده اند.

سن بالای مادر - سن 35 یا بالاتر - با خطر بیشتری برای تولد زودرس، هایپرتنشن مزمن، پره اکلامپسی (فشار خون بالای مربوط به بارداری) و یا دیابت حاملگی همراه است.

متخصصان اعلام کردند زنانی که قصد باردار شدن دارند و از قبل به بیماریهای قلبی عروقی یا عوامل خطر آن مبتلا بوده اند- از قبیل فشار خون بالا مزمن، سابقه ی پره اکلامپسی، بیماری عضلات قلب (کاردیومیوپاتی) ، دیابت، کلسترول بالا، سکته های قلبی قبلی، اختلالات دریچه ی قلب، گشادی آئورت و / یا بیماری مادرزادی قلبی- باید برای مشاوره ی قبل از بارداری به یک تیم از متخصصان قلب و عروق و یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که در بارداری های پرخطر تجربه دارند، ارجاع داده شوند.

در این بیانیه آمده است: به دلیل هر یک از این شرایط قلبی، بارداری می تواند تحت تأثیر قرار گیرد زیرا محدودیت هایی در مدیریت داروها و اقدامات تهاجمی با توجه به خطرات احتمالی برای جنین وجود دارد. به عنوان مثال طبق جدیدترین دستورالعمل ها برای کنترل کلسترول، از داروهای استاتین برای کاهش کلسترول در دوران بارداری نباید استفاده شود، زیرا این داروها می توانند باعث ناهنجاری جنین شوند.

دکتر Mehta گفت: زنان قبل از بارداری باید خطرات جنین و خطرات مربوط به سلامتی خود را که توسط شرایط قلبی ایجاد می شود، درک کنند. اگر زنی از یکی از داروهای گروه استاتین استفاده می کند، باید یکی دو ماه قبل از اقدام به بارداری، مصرف این دارو را قطع کند. تغییرات فشار خون در دوران بارداری طبیعی است، با این حال فشار خون زنان باردار باید از نزدیک مورد نظارت قرار گیرد.

شایع ترین وقایع قلبی و عروقی در دوران بارداری مربوط به اختلالات فشار خون بالا مانند پره اکلامپسی است که بنا به تعریف به فشار خون سیستولیک بیش از 140 میلی متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک کمتر از 90 میلیمتر جیوه بعد از هفته ی 20ام حاملگی، در زنانی که قبل از بارداری فشار خون طبیعی داشتند، گفته می شود.

این بیماری می تواند منجر به عوارض جدی از جمله اختلال عملکرد کبد یا کلیه، سردرد ، تغییر دید و یا جمع شدن مایع در ریه ها شود و همچنین یکی از عوامل اصلی زایمان زودرس و زایمان به روش سزارین است.

براساس این بیانیه، زنانی که سابقه پره اکلامپسی دارند، در مقایسه با زنانی که تاکنون پره اکلامپسی نداشته اند، در معرض 71٪ خطر بیشتر برای مرگ در اثر بیماری قلبی یا سکته مغزی قرار دارند. درمان های موثری برای جلوگیری یا مدیریت پره اکلامپسی وجود دارد. با این حال، درمان باید با دقت انجام شود.

در این بیانیه آمده است که چندین مطالعه نشان داده اند كه ورزش منظم در دوران بارداری می تواند باعث بهبودی عملكرد رگ های خونی شود و حتی می تواند از پره اكلامپسی نیز جلوگیری كند. برای تأیید این یافته ها باید مطالعات دیگری انجام شود.

دکتر Mehta ، گفت: بر نقش سبک زندگی سالم در دوران بارداری - چه زن دارای بیماری قلبی عروقی باشد یا نباشد - به اندازه کافی باید تأکید کرد. رژیم غذایی سالم، ورزش متوسط ​​از جمله راه رفتن، ترک سیگار و سایر رفتارهای سالم، ابزارهای مهمی برای یک بارداری سالم برای مادر و کودک است.

خانمهای باردار که دارای بیماریهای دریچه های قلب هستند که خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک (ناشی از لخته شدن خون) را افزایش می دهد، و خانمهایی که به دلایل دیگر در معرض خطر سکته مغزی ایسکمی قرار دارند، ممکن است بعد از سه ماهه ی اول، از درمان با آنتاگونیستهای ویتامین K یا سایر رقیق کننده های خون، منتفع شوند.

آریتمی - اختلالات ریتم قلبی - در زنان باردار رو به افزایش است. داده های جمع آوری شده بین سال های 2000 تا 2012 در مورد 57 میلیون حاملگی در ایالات متحده، افزایش تعداد بستری های مربوط به بارداری را به دلیل آریتمی نشان می دهد. این یافته ممکن است با افزایش تعداد زنان باردار در سنین بالاتر مرتبط باشد.

در حالی که اکثر آریتمی ها خوش خیم هستند و نیازی به درمان ندارند، اما آریتمی پیچیده تر می تواند منجر به ایست قلبی یا سکته مغزی شود و برای مراقبت بهینه در دوران بارداری به تیم قلب و عروق نیاز دارد.

استراتژیهای مدیریتی ممکن است شامل درمان داروهای ضد آریتمی و یا در نظر گرفتن انجام یک عمل جراحی - radiofrequency ablation - باشد که می تواند باعث تثبیت ریتم قلب در دوران بارداری شود.

علاوه بر مدیریت دقیق بارداری، زنان مبتلا به بیماری قلبی عروقی باید دارای یک بخش زایمان جداگانه باشند. اغلب به این زنان تولد واژینال توصیه می شود زیرا زایمان سزارین ممکن است با خطر اضافه تری همراه باشد. با این حال، شرایط فردی تعیین کننده ی مناسب بودن یا نبودن عمل سزارین است.

در حالت ایده آل، یک زن مبتلا به بیماری های قلبی عروقی قیل از بارداری، باید توسط یک تیم متخصص چند رشته ای، از جمله متخصص زنان ، زایمان ، قلب و عروق ، بیهوشی ، متخصص طب مادر و جنین و پرستاران مراقبت شود.

زنانی که به تیم متخصص قلب و عروق دسترسی ندارند، می توانند مراقبت های بهینه را از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که تجربه ی کافی در زمینه ی بارداری های پرخطر دارند، دریافت کنند.

در هر سناریو، ارائه دهندگان خدمات درمانی یک استراتژی جامع و کامل برای مدیریت سلامت قلب و عروق زن در دوران بارداری، زایمان و دوره پس از زایمان( حداقل یک سال) باید تهیه کنند.

یک برنامه ی جامع مراقبت که نیازهای هر بیمار را برآورده می کند و شامل تصمیم گیریهای مشترک توسط چندین متخصص متبحر است، برای بهبود نتایج قلبی عروقی در طول و بعد از بارداری ضروری است.

علاوه بر این، زنانی که عواقب نامطلوب بارداری داشته اند - مانند پره اکلامپسی یا دیابت حاملگی - در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند و باید برای توسعه فاکتورها و شرایط خطر قلبی مورد بررسی قرار گیرند.

براساس این بیانیه، بین سالهای 1987 و 2015 ، مرگ و میر ناشی از بارداری از 7.2 به 17.2 مرگ در 100000 تولد زنده در ایالات متحده افزایش یافته است.

نویسندگان می گویند: قبل از بارداری، همه زنان باید در مورد تغذیه، وزن ، ورزش و خطرات قلبی خود با پزشک خود صحبت کنند. دکتر Mehta گفت: برای خانم هایی که قبل از بارداری به بیماری قلبی مبتلا بوده اند، مراقبت های پزشکی مناسب و شیوه زندگی سالم برای داشتن یک بارداری سالم ضروری است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200504/AHA-calls-for-specialized-care-for-pregnant-women-with-cardiovascular-conditions.aspx